http://sidirodromikos-gr.blogspot.com

Στόχος μας τα πλεονεκτήματα που προσφέρει ένα ακόμη διαδικτυακό στέκι.

Πέμπτη 11 Φεβρουαρίου 2010

Μόνο όνειρο... ο Δυτικός Σιδηροδρομικός άξονας.

Το γνωστό και αναμενόμενο εν πολλοίς δρόμο προς τις ελληνικές καλένδες παίρνει με συνεχώς γρηγορότερο ρυθμό η υλοποίηση του Δυτικού Σιδηροδρομικού Άξονα.


Η σιδηροδρομική σύνδεση της Ηπείρου με την υπόλοιπη Ελλάδα θα παραμείνει όνειρο απατηλό για αρκετά ακόμη χρόνια, αφού...


...η έλλειψη χρημάτων του ελληνικού δημοσίου οδηγεί αναπόφευκτα σχεδόν στην αρνητική αυτή εξέλιξη. Ο ΟΣΕ παρά τις κατά καιρούς διαβεβαιώσεις των υπευθύνων του για το μεγάλο ενδιαφέρον και την προσήλωση που δείχνει σε αυτό το θέμα, δεν έχει εξασφαλισμένες τις πιστώσεις που απαιτούνται.

Επειδή μάλιστα πολύς λόγος έγινε τα τελευταία χρόνια για το ότι ο Δυτικός Σιδηροδρομικός Άξονας είναι ενταγμένος στα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών, αξίζει να σημειωθεί πως αυτό έχει περισσότερο θεωρητική παρά ουσιαστική σημασία και πρακτική εφαρμογή.

Πριν από λίγες ημέρες σε ημερίδα που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα, στελέχη του Οργανισμού σε αγαστή συμφωνία και συνεργασία με κυβερνητικά στελέχη που παρευρέθησαν ούτε λίγο ούτε πολύ, τόνισαν, πως ο Δυτικός Σιδηροδρομικός Άξονας δε μπορεί να προχωρήσει, διότι απαιτούνται τεράστια χρηματικά ποσά, που δε διαθέτει το ελληνικό δημόσιο.

Επίσης, πριν από λίγες ημέρες ο αρμόδιος Υφυπουργός κ. Σηφουνάκης απαντώντας σε σχετική επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή Αχαΐας του ΣΥΡΙΖΑ Νίκου Τσούκαλη, αναφερόμενος στο μέλλον του Δυτικού Σιδηροδρομικού Άξονα, τόνισε πως δεν υπάρχει χρονοδιάγραμμα γιατί… δεν υπάρχουν χρήματα!


20% η Κοινοτική Χρηματοδότηση

Για τα έργα που είναι ενταγμένα στα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών, δεν ισχύουν οι ίδιοι χρηματοδοτικοί κανόνες με άλλα χρηματοδοτικά μοντέλα και προγράμματα από την Ε.Ε.

Η χρηματοδότηση για το συγκεκριμένο έργο είναι μόλις 20% από κονδύλια της Ε.Ε και 80% από το ελληνικό δημόσιο, το ακριβώς αντίθετο δηλαδή με τα έργα που υλοποιούνται για παράδειγμα από το ΕΣΠΑ την τρέχουσα προγραμματική περίοδο.

Το ελληνικό δημόσιο στη δύσκολη οικονομική συγκυρία την οποία διέρχεται, αδυνατεί να καλύψει αυτό το ποσό της ίδιας συμμετοχής και ως εκ τούτου κάθε περίπτωση υλοποίησης της σιδηροδρομικής σύνδεσης της Ηπείρου θα πρέπει να αποκλειστεί.


Λείπουν και μελέτες

Ο ΟΣΕ έχει "παγώσει" στο μεταξύ και τις μελέτες χάραξης του έργου, που δεν έχουν ολοκληρωθεί, καθώς υπολείπονται οι συμπληρωματικές μελέτες, που αναφέρονται στα τεχνικά έργα που έχουν βαρύνουσα σημασία στο σύνολο του έργου.

Τα μελετητικά γραφεία που έχουν αναλάβει τη σύνταξη των μελετών περιμένουν τη σχετική έγκριση από τον ΟΣΕ για να προχωρήσουν στην ολοκλήρωση των μελετών, κάτι όμως που μάλλον δεν πρόκειται να γίνει στο άμεσο μέλλον.

Εκ μέρους της εταιρείας ΑΔΚ - Σύμβουλοι Μηχανικοί που έχει αναλάβει την εκπόνηση της μελέτης για τη χάραξη του τμήματος Ηγουμενίτσα - Ιωάννινα, ο κ. Αριστείδης Καρλαύτης αναφέρθηκε στα προβλήματα που υπάρχουν στην ολοκλήρωση των μελετών.

Παράλληλα, ο κ. Καρλαύτης τόνισε ότι η χάραξη του εν λόγω τμήματος ακολουθεί σε μεγάλο βαθμό τη χάραξη της Εγνατίας Οδού από το λιμάνι της Ηγουμενίτσας μέχρι και το λεκανοπέδιο, όπου ήδη όμως έχουν εκδηλωθεί αντιδράσεις για την πρόβλεψη χωροθέτησης του επιβατικού σταθμού στην παραλίμνια περιοχή των Ιωαννίνων.

"Δεν έχει νόημα ένας επιβατικός σταθμός να βρίσκεται μακριά από εκεί που μπορεί να εξυπηρετήσει τους επιβάτες. Βέβαια, η τελική χωροθέτηση είναι θέμα περισσότερο πολιτικό και όχι τόσο τεχνικό", σημείωσε.


Κυρίως εμπορική η χρήση

Σύμφωνα με τη μελέτη πάντως, έχει ιδιαίτερη αξία να σταθεί κάποιος στο ότι ο Δυτικός Άξονας αφορά κυρίως εμπορευματικές μεταφορές και όχι τόσο επιβατικές, ενώ ακολουθεί τις σύγχρονες επιταγές των μέσων που είναι φιλικά προς το περιβάλλον.

"Η γραμμή προβλέπεται να είναι πλήρως ηλεκτροδοτούμενη, απόλυτα φιλική προς το περιβάλλον, με μηδενικές εκπομπές καυσίμων. Είναι μία μονή σιδηροδρομική γραμμή με πολλές σήραγγες, κάτι που σημαίνει ελάχιστη περιβαλλοντική επιβάρυνση και στην κατασκευή και στη λειτουργία της. Ο Άξονας αφορά κυρίως εμπορευματικές μεταφορές και αυτό είναι καλό, γιατί το κύριο μέσο κέρδους είναι η μεταφορά εμπορευμάτων.

Αυτό σου δίνει τη δυνατότητα να έχεις κέρδη και να κάνεις έτσι και κοινωνική πολιτική με τις τιμές των εισιτηρίων για τους επιβάτες", κατέληξε ο κ. Καρλαύτης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε τα σχόλια να είναι κόσμια.