ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ & ΔΙΚΤΥΩΝ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
Αθήνα, 9 Μαρτίου 2010
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Με αφορμή δηλώσεις του ευρωβουλευτή των Οικολόγων Πράσινων Μιχάλη Τρεμόπουλου, ανακοινώνεται ότι:
Για την αντιμετώπιση των προβλημάτων διέλευσης στην Κοιλάδα των Τεμπών αναζητήθηκε σε διάφορες χώρες της Ευρώπης ο αναγκαίος εξοπλισμός και τα μέσα για τη σιδηροδρομική μεταφορά φορτηγών οχημάτων και συγκεκριμένα για την κάλυψη της απόστασης από το Εργοστάσιο Ζάχαρης περιοχής Λάρισας έως το Λιτόχωρο.
Δόθηκε εντολή σε υψηλόβαθμα στελέχη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της ΕΔΙΣΥ, τα οποία μετέβησαν για έρευνα αγοράς στην Ολλανδία, Ελβετία, Αυστρία, Γερμανία και Ρουμανία προκειμένου να μισθώσουν κατάλληλα οχήματα κυλιόμενου αυτοκινητόδρομου (RoLA). Λόγω των έντονων καιρικών φαινομένων στην Κεντρική Ευρώπη δεν ήταν διαθέσιμα για ενοικίαση RoLA σε χρήση. Βρέθηκαν πρόσφατα διαθέσιμα RoLA που δεν χρησιμοποιούνταν στη Ρουμανία, αλλά είχαν ανάγκη συντήρησης που απαιτούσε περίπου 45 ημέρες.
Δεδομένου ότι εντωμεταξύ οι εργασίες στα Τέμπη προχωρούν με εντατικό ρυθμό, δεν κρίθηκε σκόπιμη η ενοικίαση και επισκευή των ρουμανικών RoLA.
Επίσης, εξετάστηκε η δυνατότητα χρησιμοποίησης υφισταμένων οχημάτων του ΟΣΕ για τη μεταφορά ΙΧ αυτοκινήτων. Έγιναν μάλιστα δοκιμαστικές φορτώσεις. Όμως ο χρόνος που απαιτούσε η φόρτωση και εκφόρτωση ήταν υπερβολικά μεγάλος, με αποτέλεσμα να κριθεί ασύμφορη η λύση αυτή.
Πράγματι, οι Οικολόγοι Πράσινοι τον περασμένο Δεκέμβριο μας πρότειναν ν’ απευθυνθούμε στην Αυστρία για κατάλληλα οχήματα. Εάν όντως οι Οικολόγοι Πράσινοι έχουν ιδιαίτερες σχέσεις και διασυνδέσεις και μπορούν να βοηθήσουν στην προσπάθεια του Υπουργείου, εξασφαλίζοντας RoLA για άμεση χρήση να το κάνουν.
Νομίζω ότι θα ήταν χρήσιμο να προστεθεί στην εικόνα η παρακάτω ανακοίνωση των Οικολόγων Πράσινων που στάλθηκε και σε μένα:
ΑπάντησηΔιαγραφή9.3.2010
ΕΠΙΛΕΞΙΜΗ ΓΙΑ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΣΥΓΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ,Η ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΛΥΣΗ ΣΤΑ ΤΕΜΠΗ
Απάντηση του Επιτρόπου Μεταφορών σε ερώτηση του Μιχ. Τρεμόπουλου
Επιλέξιμη για ευρωπαϊκή χρηματοδότηση είναι η υποδομή για σιδηροδρομική μεταφορά οχημάτων στα Τέμπη.
Αυτό επιβεβαιώνεται ρητά στη γραπτή απάντηση του αντιπροέδρου της Κομισιόν και Επιτρόπου Μεταφορών Siim Kallas σε σχετική ερώτηση του ευρωβουλευτή των Οικολόγων Πράσινων Μιχάλη Τρεμόπουλου.
Η ερώτηση είχε κατατεθεί στα μέσα Ιανουαρίου και έθετε τα θέματα της ευρωπαϊκής συγχρηματοδότησης της σιδηροδρομικής μεταφοράς οχημάτων, καθώς και των αυξημένων διοδίων στις γύρω περιοχές για υπηρεσίες αυτοκινητοδρόμου που ουσιαστικά δεν παρέχονται.
Για τα διόδια, η απάντηση του επιτρόπου αναγνωρίζει σιωπηρά τη βασιμότητα της πρότασης του Μ. Τρεμόπουλου για αναστολή των γειτονικών διοδίων όσο διαρκεί η διακοπή της κυκλοφορίας. Η εταιρία πάντως αντισταθμίζει τα διόδια που δεν εισπράττονται στα συγκεκριμένα σημεία, με αύξηση διοδίων κατά 50% στους υπόλοιπους σταθμούς από τις 8 Μαρτίου.
Η πρόταση για σιδηροδρομική μεταφορά οχημάτων όσο διαρκεί η διακοπή της κυκλοφορίας στα Τέμπη, είχε κατατεθεί από τους Οικολόγους Πράσινους στα τέλη του περασμένου Δεκεμβρίου. Η κυβέρνηση είχε τότε δεσμευθεί να το διερευνήσει, από τότε όμως τίποτα δε φαίνεται να έχει προχωρήσει.
«Η έλλειψη πολιτικής βούλησης της κυβέρνησης, είναι πραγματικά εξοργιστική», δήλωσε ο Μιχάλης Τρεμόπουλος. «Τρεις μήνες μετά την κατολίσθηση, δεν έχει γίνει απολύτως τίποτα για τις σιδηροδρομικές λύσεις που ο κ. Ρέππας είχε δηλώσει ότι αποδέχεται. Η απάντηση του Ευρωπαίου Επιτρόπου επιβεβαιώνει ότι στα Τέμπη δε χάνονται μόνο ατέλειωτες ώρες ταλαιπωρίας των οδηγών και απίστευτες ποσότητες επιπλέον καυσίμων, αλλά και ζεστό ευρωπαϊκό χρήμα που η χώρα έχει απόλυτη ανάγκη. Σταθήκαμε τυχεροί που ο ήπιος φετινός χειμώνας δεν έφερε αποκλεισμούς δρόμων, η κυβέρνηση όμως οφείλει να σκεφθεί τόσο τους οδηγούς όσο και τους κατοίκους των περιοχών που επιβαρύνονται»..
Για περισσότερες πληροφορίες:
Μιχάλης Τρεμόπουλος 6982 689868 Γιάννης Παρασκευόπουλος 6979 952070
Ακολουθούν η επερώτηση και η απάντηση:
ΑπάντησηΔιαγραφήΓΡΑΠΤΗ ΕΡΩΤΗΣΗ P-0227/10
υποβολή: Michail Tremopoulos (Verts/ALE)
προς την Επιτροπή
Θέμα: Διακοπή κυκλοφορίας στον αυτοκινητόδρομο Αθηνών Θεσσαλονίκης
Από 17 Δεκεμβρίου 2009 έχει διακοπεί επ’ αόριστον η κυκλοφορία στον αυτοκινητόδρομο Ε-75 λόγω εκτεταμένων κατολισθήσεων στην κοιλάδα των Τεμπών, περίπου 140 χλμ. νότια της Θεσσαλονίκης, όπου εκτελούνται έργα κατασκευής οδικής σήραγγας. Ένας εργαζόμενος στα έργα έχασε τη ζωή του. Η σήραγγα αποτελεί μέρος των Διευρωπαϊκών Δικτύων και συγχρηματοδοτείται από κοινοτικούς πόρους ως Σύμπραξη Δημόσιου-Ιδιωτικού Τομέα.
Με τις εκτιμήσεις της ελληνικής κυβέρνησης, αποκλείεται η αποκατάσταση της κυκλοφορίας στο συγκεκριμένο τμήμα πριν τα μέσα Απριλίου. Οι εναλλακτικές διαδρομές επιβαρύνουν τον προβλεπόμενο χρόνο διαδρομής κατά 45 περίπου επιπλέον λεπτά για ΙΧ και κατά 1-2 ώρες για φορτηγά και λεωφορεία. Πριν τη διακοπή, ο απαιτούμενος χρόνος ήταν 15 λεπτά.
Το ελληνικό κόμμα των Οικολόγων Πράσινων έχει προτείνει ενίσχυση της αντίστοιχης σιδηροδρομικής σύνδεσης, ώστε να μεταφέρονται σιδηροδρομικώς όσα οχήματα επιθυμούν. Η ελληνική κυβέρνηση έχει δεσμευθεί ότι θα το εξετάσει.
Από 11 Ιανουαρίου, οι χρήστες του αυτοκινητοδρόμου καλούνται να πληρώνουν αυξημένα διόδια στα γειτονικά εν λειτουργία τμήματά του, παρά το γεγονός ότι η διακοπή της κυκλοφορίας και οι αναγκαστικές παρακάμψεις επιβαρύνουν κατά πολύ τη διαδρομή τους.
Ερωτάται η Επιτροπή:
1. Έχουν ενημερωθεί οι υπηρεσίες της για το πρόβλημα, τη διαδικασία αποκατάστασης και τις έρευνες για τα αίτια;
2. Μπορεί η δράση της σιδηροδρομικής μεταφοράς των οχημάτων να είναι επιλέξιμη προς χρηματοδότηση από την Επιτροπή;
3. Είναι νόμιμη η αξίωση για είσπραξη αυξημένων διοδίων, όταν η πλευρά που τα απαιτεί δεν είναι σε θέση να παρέχει τις αναλογούσες υπηρεσίες.
P-0227/10ΕL
Απάντηση του κ. Kallas εξ ονόματος της Επιτροπής
(4.3.2010)
Η Επιτροπή ενημερώνει το Αξιότιμο Μέλος όσον αφορά τη διακοπή της κυκλοφορίας στον αυτοκινητόδρομο Αθηνών – Θεσσαλονίκης ότι:
1. Οι υπηρεσίες της Επιτροπής δεν έχουν λάβει συγκεκριμένες πληροφορίες σχετικά με τη διακοπή της κυκλοφορίας.
2. Καταρχήν, θα ήταν επιλέξιμη από την Επιτροπή μια δράση για τη σιδηροδρομική μεταφορά ώστε να χρηματοδοτηθεί το επενδυτικό κόστος της υποδομής που πρέπει να κατασκευασθεί. Η δυνατότητα χρηματοδότησης από τα διαρθρωτικά ταμεία εξαρτάται από τους κανόνες που έχουν θεσπισθεί σε εθνικό επίπεδο. Επισημαίνεται πάντως ότι στη λύση που θα επιλεγεί πρέπει να συνυπολογισθούν τα έργα, με τα οποία θα καταστεί δυνατή η επαναλειτουργία του συγκεκριμένου τμήματος του αυτοκινητοδρόμου Αθηνών – Θεσσαλονίκης.
3. Η είσπραξη διοδίων από τα επιβατικά αυτοκίνητα δεν διέπεται από την κοινοτική νομοθεσία. Συνεπώς, τα κράτη μέλη είναι ελεύθερα να επιβάλλουν διόδια για τα επιβατικά αυτοκίνητα εφόσον τηρούνται οι αρχές της Συνθήκης, όπως η μη διακριτική μεταχείριση.
Όσον αφορά τα βαρέα φορτηγά οχήματα, η οδηγία 1999/62/EΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 17ης Ιουνίου 1999, περί επιβολής τελών στα βαρέα φορτηγά οχήματα που χρησιμοποιούν ορισμένα έργα υποδομής («οδηγία για την ευρωβινιέτα»)1, όπως τροποποιήθηκε από την οδηγία 2006/382, ορίζει ότι τα διόδια πρέπει να βασίζονται αποκλειστικά και μόνον στην αρχή της ανάκτησης του κόστους των υποδομών που σχετίζεται με το συγκεκριμένο δίκτυο υποδομής και επιτρέπεται να περιλαμβάνουν επιπλέον απόδοση επί του κεφαλαίου ή περιθώριο κέρδους βάσει των συνθηκών της αγοράς.
Ωστόσο, η οδηγία δεν περιέχει λεπτομέρειες για τα διόδια σε περίπτωση προσωρινού κλεισίματος συγκεκριμένου μέρους του δικτύου υποδομής λόγω απρόβλεπτων γεγονότων. Εναπόκειται επομένως στο κράτος μέλος να καθορίζει στα μέτρα μεταφοράς στο εθνικό δίκαιο κατάλληλες διατάξεις σε τέτοιες περιπτώσεις. Κάθε διάταξη του είδους αυτού πρέπει να εφαρμόζεται χωρίς διακρίσεις σε όλους τους χρήστες του οδικού δικτύου.
Ακολουθεί και η απάντηση των Οικολόγων στην ανακοίνωση του Υπουργείου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤΕΜΠΗ: ΓΝΩΡΙΖΕ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΤΗΝ ΕΠΙΛΕΞΙΜΟΤΗΤΑ ΓΙΑ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ;
Απαντώντας σε σημερινή ανακοίνωση του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, ο ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων Μιχάλης Τρεμόπουλος έκανε την ακόλουθη δήλωση:
Με ικανοποίηση μαθαίνω ότι οι εργασίες στα Τέμπη προχωρούν με εντατικό ρυθμό, χωρίς πάντως το υπουργείο να ανακοινώνει πότε θα αποκατασταθεί η κυκλοφορία. Περιμένω τουλάχιστον να το ανακοινώσει στην αυριανή συγκέντρωση διαμαρτυρίας των πολιτών της Πιερίας στη Ραψάνη.
Καμιά αναφορά δε γίνεται όμως στην επίσημη απάντηση που έλαβα από τον αντιπρόεδρο της Κομισιόν ότι οι εργασίες αποκατάστασης του δρόμου, όπως και οι υποδομές για τη σιδηροδρομική λύση, ήταν επιλέξιμες για ευρωπαϊκή χρηματοδότηση. Το γνώριζαν αυτό στο υπουργείο Υποδομών και αδιαφόρησαν, ή απλώς κανείς δεν το σκέφτηκε;
Το υπουργείο λέει ότι, στην εποχή των τηλεπικοινωνιών και του διαδικτύου, υψηλόβαθμα στελέχη της ΤΡΕΝΟΣΕ και του ΕΔΙΣΥ χρειάστηκε να ταξιδέψουν σε 5 χώρες, απλώς για να πληροφορηθούν επιτόπου ότι η κακοκαιρία του Ιανουαρίου δέσμευε όλα τα κατάλληλα βαγόνια. Τα προβλήματα όμως αυτά έχουν τελειώσει εδώ και η λύση θα έπρεπε να είχε βρεθεί τουλάχιστον από το Φεβρουάριο.
Οι Οικολόγοι Πράσινοι εκτιμούν την πρόταση να βοηθήσουν και πρακτικά στην υλοποίηση της σιδηροδρομικής λύσης που έχουμε προτείνει για τα Τέμπη.
Δεν έχουμε ιδιαίτερες διασυνδέσεις με καμιά χώρα, θα προσπαθήσουμε όμως να αποδείξουμε πόσο απλό είναι αυτό που επί τόσους μήνες δεν έχει καταφέρει το υπουργείο Υποδομών. Το υπουργείο, όμως, έχει ετοιμάσει τα απαραίτητα μικρά έργα υποδομής, που ήταν υπόθεση ελάχιστων εβδομάδων;
Σημείωση: δεν είμαι μέλος των Οικολόγων Πράσινων, απλώς πήρα αντίγραφα των ανακοινώσεων.
Όποιος θέλει να τις διαβάσει μόνος του, οι ανακοινώσεις των Οικολόγων Πράσινων είναι στη παρακάτω σελίδα:
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://www.ecogreens-gr.org/cms/
Ν.Φ.
Νικο Φώτη ξέχνα τα RoLΑ στα Τέμπη. Αδυνατεί ο ΟΣΕ και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ να τα δρομολογήσει. Εκτός αν μαζί με τα Αυστριακά βαγόνια έρθουν και πλευρικές ράμπες, τηλεδιοικήσεις και σηματοδοτήσεις, κλειδούχοι και μηχανοδηγοί...
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι ξέρεις καλά ότι αυτοί που ερεύνησαν το θέμα και εδώ και έξω, ήθελαν να γίνει η μεταφορά.
Ο Νικοφώτης (και ο κάθε Νικοφώτης) μπορεί να προτείνει ό,τι θέλει, άλλωστε δεν τα βάζει απ' την τσέπη του...
ΑπάντησηΔιαγραφή