http://sidirodromikos-gr.blogspot.com

Στόχος μας τα πλεονεκτήματα που προσφέρει ένα ακόμη διαδικτυακό στέκι.

Δευτέρα 12 Απριλίου 2010

Συνέντευξη Δημ. Ρέππα.

 
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΠΟΔΟΜΩΝ - ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΩΝ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ

Αθήνα, 7 Απριλίου 2010

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

ΔΗΜΗΤΡΗ ΡΕΠΠΑ
ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΩΝ
στο ραδιοφωνικό σταθμό «ΚΑΝΑΛΙ 1»
στους Βασίλη Σκουρή και Γρηγόρη Τζιοβάρα

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Στην τηλεφωνική μας γραμμή ο Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ο κ. Δημήτρης Ρέππας.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Καλημέρα και χρόνια πολλά κ. Υπουργέ.

Δ. ΡΕΠΠΑΣ: Καλημέρα. Χρόνια πολλά, Χριστός Ανέστη. Τις ευχές μας στους ακροατές μας.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, μήπως τελικά η σιωπή είναι χρυσός για την Κυβέρνηση; Γιατί διαβάζουμε για βαθιά λαρύγγια που πυροδοτούν τα σπρεντς.

Δ. ΡΕΠΠΑΣ: Θα έλεγα ότι πρέπει να δείξουμε όλοι μεγαλύτερη αυτοσυγκράτηση και πιο υπεύθυνη στάση, γιατί τελικώς αυτό το οποίο περιμένει από μας ο ελληνικός λαός είναι ένα συγκεκριμένο έργο το οποίο θα έχει πρακτικό αντίκρισμα στην καθημερινότητά του. Να γίνει καλύτερη δηλαδή η ζωή του. Δεν αναμένει από μας εκτιμήσεις γενικώς, σχόλια ή προβλέψεις. Σε τελευταία ανάλυση στα οικονομικά θέματα, λόγω και της περίστασης στην οποία βρίσκεται η χώρα, πρέπει να αναφερόμαστε με πάρα πολύ μεγάλη φειδώ, ιδίως όσοι δεν έχουν άμεση αρμοδιότητα επί των θεμάτων αυτών από την πλευρά της Κυβέρνησης.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γι' αυτό δεν θα σας ρωτήσουμε γι’ αυτά, αλλά θα πάμε σε βασικά πολιτικά θέματα. Κατά τη γνώμη σας μια προσφυγή στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο…

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Την αντέχει η χώρα;

Δ. ΡΕΠΠΑΣ: Από την πρώτη στιγμή ήμουν εξ εκείνων που δήλωσα με σαφήνεια τη θέση μου. Εγώ πολιτικώς θεωρώ αδιανόητη την προσφυγή στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο. Αδιανόητη όχι από την πλευρά της Ελλάδος, από την πλευρά της Ευρώπης, ιδίως της Ευρωζώνης.

Αν πραγματικά οδηγηθεί η Ελλάδα στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, κάτι που όχι μόνο απεύχομαι, αλλά καθ’ όσον με αφορά θα κάνω ό,τι πρέπει να κάνω για να μην έχουμε μια τέτοια εξέλιξη, τότε δημιουργείται ένα προηγούμενο. Άρα και άλλες χώρες της Ευρωζώνης αν αντιμετωπίσουν, κάτι που καθόλου δεν αποκλείεται, ανάλογα προβλήματα, θα πρέπει βάσει του προηγούμενου που δημιουργήθηκε να οδηγούν στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.

Μπορεί να λειτουργήσει η Ευρωζώνη όταν δυο, τρεις χώρες της Ευρωζώνης ή τέσσερις χώρες έχουν προσφύγει στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο; Έχει πολιτικό κύρος, είναι ένας Οργανισμός ο οποίος μπορεί να έχει αίγλη και διαπραγματευτική δύναμη μέσα στην Διεθνή Κοινότητα; Αμφιβάλλω. Και αυτό είναι ένα από τα μεγάλα προβλήματα τα οποία καλείται να αντιμετωπίσει σήμερα η Ευρώπη.

Το δημοσιονομικό πρόβλημα της Ελλάδος ασφαλώς υπάρχει και πρέπει να αντιμετωπιστεί και κάνουμε σ' αυτή την κατεύθυνση μεγάλη προσπάθεια και πρώτα και κύρια εμείς θα βοηθήσουμε τους εαυτούς μας. Αυτή είναι η απόφαση που έχουμε πάρει, με πρώτο τον Πρωθυπουργό.

Από κει και πέρα όμως η ίδια η Ευρώπη, ιδίως οι μεγάλες χώρες, Γαλλία, Γερμανία, που ενδιαφέρονται ώστε να αναδειχθεί αυτός ο πόλος πολιτικής δύναμης στον κόσμο, δεν αντιλαμβάνονται ότι μια Ευρώπη που δεν μπορεί να διαδραματίσει αυτό τον πολιτικό ρόλο, αυτόματα και στα άλλα πεδία, όπως της οικονομίας, θα συρρικνώνεται; Είναι λοιπόν και δικό τους χρέος να συμβάλουν ώστε να αντιμετωπιστεί το πολιτικό πρόβλημα της Ευρωζώνης και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, γιατί έχει πολιτικό έλλειμμα και αυτό φάνηκε νομίζω περίτρανα την τελευταία περίοδο.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ταυτόχρονα, κι αυτό φαντάζομαι είναι κι ένα προηγούμενο για τη χώρα μας, ουδεμία χώρα η οποία έχει προσφύγει στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο κατάφερε στοιχειωδώς να αντιμετωπίσει τα προβλήματά της …

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και να ορθοποδήσει.

Δ. ΡΕΠΠΑΣ: Συνήθως οδηγούνται σε πολύχρονη ύφεση οι χώρες που προσέφυγαν στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και οι κοινωνίες δοκιμάστηκαν. Εγώ σημειώνω ότι με δική μας πρωτοβουλία πήραμε στις 3 Μαρτίου γενναία, τολμηρά μέτρα, τα οποία αν συνοδευτούν από τις διαρθρωτικές αλλαγές που προωθούμε αφενός και αφετέρου με την αναπτυξιακή πολιτική την οποία έχει ανάγκη ο τόπος, μέχρι το τέλος του χρόνου - αν κερδίσουμε αυτό το διάστημα των περίπου 8 μηνών - θα είναι άλλο το τοπίο και θα μιλάμε με άλλους όρους.

Άρα λοιπόν δεν θα χρειαστεί όχι να προσφύγουμε στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, ούτε καν να αξιοποιήσουμε το μηχανισμό στήριξης της Ευρωπαϊκής Ένωσης που αποφασίστηκε στις 25 του Μάρτη στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τα στοιχεία πάντως είναι ανησυχητικά κ. Υπουργέ.

Δ. ΡΕΠΠΑΣ: Είναι, ακριβώς.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γιατί βλέπουμε ότι υπάρχει ζήτημα αναθεώρησης του ελλείμματος προς τα πάνω από τη EUROSTAT το προσεχές διάστημα, και μπορεί αυτό, λένε ορισμένοι ότι μπορεί να απαιτήσει τη λήψη νέων πρόσθετων μέτρων. Και το ερώτημα είναι, αντέχει ο ελληνικός λαός άλλα μέτρα;

Δ. ΡΕΠΠΑΣ: Η διόρθωση αυτή, γιατί περί αυτού πρόκειται, θα ανταποκρίνεται σε μια πιο επισταμένη αξιολόγηση των στοιχείων της ελληνικής οικονομίας για το 2009, που μπορεί να οδηγήσει σε μια οριακή αύξηση του ελλείμματος κατά 0,2 ποσοστιαίες μονάδες, από το 12,7 στο 12,9.

Θα έλεγα ότι είναι αμελητέα αυτή η διαφορά και πάντως δεν δημιουργεί ανησυχία αφού δεν διαμορφώνει ένα νέο τοπίο ώστε να πει κάποιος: αλλιώς ήταν η εικόνα που είχαμε για την ελληνική οικονομία και διαφορετική μας παρουσιάζεται τώρα. Όχι.

Αυτό το οποίο έχει αξία είναι να εφαρμόσουμε τα μέτρα τα οποία έχουμε αποφασίσει. Τα μέτρα που πήρε η ελληνική Κυβέρνηση είναι μακράν θα έλεγα πιο προωθημένα και κοινωνικά, σε κάποιες περιπτώσεις πολύ πιο επιβαρυντικά σε σχέση με τα μέτρα που έχουν πάρει άλλες χώρες, οι οποίες με μεγάλη ευκολία κατά καιρούς όταν αντιμετωπίζουν δημοσιονομικά προβλήματα καταφεύγουν σε τέτοιου είδους μέτρα. Ενώ η κοινωνία η δική μας δεν θα έλεγα ότι είναι εθισμένη στο να λειτουργεί κάτω από την πίεση εφαρμογής αυτών των μέτρων.

Εφόσον εμείς προχωρούμε στην εφαρμογή αυτών των μέτρων, πιστεύω ότι έχουμε αντιμετωπίσει το πρόβλημα, απλώς θέλουμε λίγο χρόνο. Ίσως μας βαραίνει αυτή η αναξιοπιστία που συνοδεύει την εικόνα της χώρας εδώ και αρκετά χρόνια και κάποιοι θεωρούν ότι η εξαγγελία των μέτρων δεν σημαίνει και εφαρμογή τους. Γι' αυτό ακριβώς λέω, θέλουμε λίγο χρόνο.

Θέλουμε αυτούς τους επόμενους μήνες με την εφαρμογή των μέτρων να δώσουμε αποστομωτική απάντηση σε όλους εκείνους οι οποίοι αμφισβητούν τη δυνατότητα της Ελλάδος να διαχειριστεί την κρίση με αποτελεσματικότητα. Και εφόσον πετύχουμε τα αποτελέσματα τα οποία επιδιώκουμε, νομίζω αλλάζει το τοπίο και οι κερδοσκοπικοί κύκλοι και άλλα κέντρα δύναμης θα μας αντιμετωπίζουν με πολύ διαφορετικό τρόπο.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα θεωρείτε την επίτευξη των στόχων που θέσατε ως εκ των ων ουκ άνευ.

Δ. ΡΕΠΠΑΣ: Αυτό είναι, το Πρόγραμμα Σταθερότητας και η εκτέλεση του προϋπολογισμού.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι μεγάλη πρόκληση δηλαδή για την Κυβέρνηση.

Δ. ΡΕΠΠΑΣ: Αυτά είναι τα πιο σημαντικά. Κοιτάξτε, και ο μηχανισμός στήριξης ο οποίος υπάρχει και παραμένει ως έχει, συνιστά - θα μου επιτρέψετε να πω για να κάνω μια μεταφορά - τον αερόσακο.

Εμείς πρέπει να οδηγήσουμε στο μέλλον τη χώρα με μεγάλη προσοχή και ευθύνη, χωρίς υπερβολές οι οποίες μπορεί να οδηγήσουν σε ατυχήματα ώστε να ανοίξει ο αερόσακος. Θα μας προστατεύσει ο αερόσακος, βεβαίως. Εμείς όμως λέμε να μην ανοίξει, και νομίζω ότι αν εφαρμόσουμε το Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης, αν εκτελεστεί με αξιοπιστία ο προϋπολογισμός και αν προχωρήσουμε στις διαρθρωτικές αλλαγές για τις οποίες μιλούμε, τότε το τοπίο, θα είναι διαφορετικό μετά από λίγους μήνες.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σ' αυτό το πλαίσιο κ. Υπουργέ χωρούν προσωπικές σας στρατηγικές μεταξύ των μελών της Κυβέρνησης;

Δ. ΡΕΠΠΑΣ: Κάθε άλλο, και έχω πει άλλωστε εδώ και πάρα πολύ καιρό ότι εμείς δεν είμαστε εδώ για να βαθμολογεί ο ένας τον άλλον. Είμαστε εδώ για να δουλεύουμε ώστε να μας βαθμολογήσει με καλό βαθμό ο ελληνικός λαός.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να σας πω, και όχι ο Αντιπρόεδρος της Κυβερνήσεως.

Δ. ΡΕΠΠΑΣ: Ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης δεν έκανε καμία βαθμολόγηση, ούτε καν αξιολόγηση θα μου επιτρέψετε να πω. Πρόκειται για μια τεράστια παρανόηση. Απλώς συντονίζει το κυβερνητικό έργο όσον αφορά στην εφαρμογή του Προγράμματος Σταθερότητας και Ανάπτυξης και η δουλειά που έχει γίνει είναι εξαιρετική. Έχουμε όλοι τώρα μια γνώση με λεπτομέρειες των δεδομένων που συνιστούν την πραγματικότητα της χώρας μας, ποιοι είναι οι Οργανισμοί, πώς πορεύονται, ποιες είναι οι αλλαγές που πρέπει να γίνουν στη Διοίκηση.

Αυτή η καταγραφή, αυτός ο άτλας προβλημάτων του ελληνικού κράτους, μαζί με τις ενδεδειγμένες λύσεις, γιατί διατυπώνονται και προτάσεις για την αντιμετώπιση των προβλημάτων, είναι η πρώτη φορά που καταρτίζεται στον τόπο μας και είναι πραγματικά κάτι πολύ σημαντικό.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να σας ρωτήσω τώρα. Έχετε διατελέσει Υπουργός Εργασίας, με μεταρρύθμιση στο ασφαλιστικό, που του έδωσε και ανάσα ζωής κατά γενική ομολογία. Βρισκόμαστε μπροστά σε μια νέα ασφαλιστική μεταρρύθμιση με νέους όρους. Πιστεύετε ότι μπορούμε να έχουμε επανάληψη του φαινομένου Γιαννίτση;

Δ. ΡΕΠΠΑΣ: Ακούστε, θέλω να πιστεύω ότι ο νόμος 3209 του 2002, ο δικός μας νόμος ήταν ένας σωστός νόμος. Πέραν του ότι είχε εξασφαλίσει τη συναίνεση των κοινωνικών δυνάμεων, ήταν έτσι δομημένος από τεχνική άποψη και ο σημερινός Υφυπουργός κ. Κουτρουμάνης είχε συμμετοχή στην ομάδα που εκπόνησε εκείνο το νόμο σας αποκαλύπτω τώρα, ώστε μικρές παρεμβάσεις, παραμετρικές αλλαγές, θα μπορούσαν να γίνουν ανά πάσα στιγμή και ο νόμος να καταστεί απολύτως επίκαιρος.

Τι εννοώ; Είχαμε προβλέψει ποια θα είναι τα όρια ηλικίας, ποιο θα είναι το ποσοστό αναπλήρωσης, ποια είναι η βάση υπολογισμού της σύνταξης με βάση τις αποδοχές, ποιων χρόνων όμως στο παρελθόν και άλλα διάφορα.

Αν δεν είχε μεσολαβήσει η Νέα Δημοκρατία, η οποία πραγματικά κατέστρεψε το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης απολύτως, το ισοπέδωσε, με αποτέλεσμα να έχουμε μεγαλύτερα προβλήματα, αυξημένες δαπάνες χωρίς να έχει βελτιωθεί κάποιος δείκτης, όσον αφορά στο χρόνο παραδείγματος χάρη παροχής των συντάξεων, τότε θα μπορούσαμε σήμερα να κάνουμε παρεμβάσεις σ' αυτές τις παραμετρικές αλλαγές. Λέγοντας π.χ. ότι το ποσοστό αναπλήρωσης από 70% θα πάει στο 68% ή στο 65% ή αντί η σύνταξη να υπολογίζεται με βάση τα καλύτερα 5 χρόνια της τελευταίας δεκαετίας, θα υπολογίζεται με βάση τα 10 καλύτερα χρόνια και άλλες τέτοιες παρεμβάσεις, θα ήταν πολύ εύκολο να γίνουν ώστε να έχουμε ένα σύγχρονο σύστημα κοινωνικής ασφάλισης. Δυστυχώς δεν υπάρχει αυτό το προηγούμενο.

Γνωρίζω ότι ο αρμόδιος Υπουργός, στον οποίο ευχόμαστε κιόλας περαστικά γι' αυτή τη μικρή δοκιμασία της υγείας του και είναι πάρα πολύ καλά πρέπει να σας πω, τον επισκέφθηκα προχθές…

Σας διαβεβαιώ, δουλεύει νυχθημερόν.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι σαφές μ' αυτά που μας περιγράφετε ότι βρισκόμαστε ενώπιον πιο επώδυνων μέτρων.

Δ. ΡΕΠΠΑΣ: Σας λέω ότι πρέπει να γίνει μια προσέγγιση από την αρχή και η προσέγγιση που κάνει το Υπουργείο δια του κ. Λοβέρδου με τη συμβολή του κ. Κουτρουμάνη είναι μια συστημική προσέγγιση. Δηλαδή πρέπει να αλλάξουμε το σύστημα. Δεν χρειάζονται τώρα να κάνουμε εξωραϊσμούς, ούτε αρκούν απλές παρεμβάσεις.

Επειδή μεσολάβησε αυτή η πενταετία της Νέας Δημοκρατίας, με τα όσα προβλήματα έχει συσσωρεύσει, θα πρέπει να γίνει μια συστημική αλλαγή, κι αυτήν επιχειρεί, επιτυχώς πιστεύω, το Υπουργείο.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Επανάληψη του φαινομένου Γιαννίτση από το εσωτερικό του ΠΑΣΟΚ μπορούμε να έχουμε στα μέτρα που θα λάβει ο κ. Λοβέρδος και που είναι…

Δ. ΡΕΠΠΑΣ: Είναι τελείως διαφορετική η περίοδος στην οποία βρισκόμαστε. Τα χαρακτηριστικά τα πολιτικά, τα κοινωνικά είναι τελείως διαφορετικά. Εμείς ως Κυβέρνηση πήραμε ορισμένα μέτρα, θα τα ονόμαζα «προωθημένα». Για τα ελληνικά δεδομένα πάντως θα τα έλεγα και σκληρά μέτρα από κοινωνική άποψη.

Πρέπει ο ελληνικός λαός να ερωτηθεί και για τέτοιου είδους πολιτικές και ίσως θα πρέπει να δώσει μια απάντηση. Αν έχουμε δικαίωμα, οι γενιές που σήμερα είμαστε στο προσκήνιο, να κατασπαταλούμε τους πόρους του μέλλοντος. Να στερούμε δηλαδή το μέλλον, ένα ευοίωνο μέλλον από τις επόμενες γενιές.

Δεν μπορεί να αξιοποιούμε όλα τα εργαλεία τα οποία έχουμε στη διάθεσή μας με τρόπο ακραίο, προκειμένου να μην διαταράξουμε το επίπεδο ζωής μας, πολύ περισσότερο, όταν θέλουμε να διατηρήσουμε ένα υψηλό καταναλωτικό πρότυπο την ώρα όμως που είναι απολύτως ξεπερασμένη η παραγωγική βάση πάνω στην οποία στηρίζεται η ελληνική οικονομία, η ελληνική κοινωνία γενικότερα. Είναι τελείως διαφορετικά τα πράγματα.

Η συνειδητοποίηση της κρίσης είναι και το πρώτο βήμα για να βγούμε από την κρίση. Η συνειδητοποίηση της κρίσης δεν υπήρξε σ' αυτό το βαθμό τουλάχιστον, εκείνη την περίοδο στην οποία αναφέρεστε. Μιλάμε λοιπόν σε ένα νέο περιβάλλον και με νέα δεδομένα και γι' αυτό ακριβώς είμαι αισιόδοξος ότι θα φτάσουμε στο στόχο τον οποίο έχουμε.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είμαστε επίσης ενόψει της ψήφισης του φορολογικού νομοσχεδίου. Εξακολουθείτε να πιστεύετε κ. Υπουργέ ότι για τους κατέχοντες και για τις off shore τα μέτρα θα έπρεπε να ήταν ακόμα πιο σκληρά;

Δ. ΡΕΠΠΑΣ: Εγώ πιστεύω ότι όσον αφορά ιδίως, και χαίρομαι που το αναφέρατε, στη λειτουργία off shore εταιρειών, θα πρέπει όχι μόνον το φορολογικό σύστημα, αλλά ένα σύγχρονο κράτος της Ευρωπαϊκής Ένωσης να ακολουθεί μια πολιτική η οποία θα έχει αυστηρούς ελέγχους επί των εταιρειών αυτής της μορφής και ταυτόχρονα θα επιβαρύνει τη λειτουργία τους και τους κατόχους τους ώστε να καθιστά αποτρεπτική τη λειτουργία τους. Γιατί όποιος προχωρά στη δημιουργία μιας τέτοιας εταιρείας το κάνει προφανώς για το δικό του καλό, όχι για το καλό του κοινωνικού συνόλου ή του κράτους και νομίζω ότι εδώ θα πρέπει να είμαστε ιδιαιτέρως αυστηροί.

Η φορολογία είναι το βασικότερο εργαλείο για μια αναδιανεμητική πολιτική προκειμένου το κράτος να έχει έσοδα αφενός, ώστε να λειτουργεί και να αναπτύσσεται, και αφετέρου να διασφαλίζει την κοινωνική αλληλεγγύη και συνοχή. Νομίζω ότι το φορολογικό νομοσχέδιο το οποίο συζητείται αυτές τις ημέρες στη Βουλή έχει εξασφαλίσει αυτή την ισορροπία.

Δεν είμαστε σε ιδανικές συνθήκες. Είμαστε σε έκτακτες συνθήκες, σε συνθήκες πολέμου μέσα στις οποίες συζητούμε ένα φορολογικό νομοσχέδιο, κι αυτό σας παρακαλώ να το λάβετε υπόψη σας. Και γι' αυτό ακριβώς, θα ήθελα να είναι ιδιαιτέρως αυστηρές οι ρυθμίσεις για τους έχοντες πλούτο και ιδίως για εκείνους οι οποίοι προχωρούν στη δημιουργία off shore εταιρειών.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να πληρώνουν διπλάσιο για παράδειγμα απ’ ό,τι πληρώνουν σήμερα; Λέω τυχαία το νούμερο.

Δ. ΡΕΠΠΑΣ: Ας πληρώνουν και τριπλάσιο. Είναι επιλογή του Υπουργού Οικονομικών. Εγώ είμαι έτοιμος να δεχθώ οποιαδήποτε μέτρα αποφασιστούν προκειμένου να υπάρχει σαφήνεια ως προς τη σχέση του φορολογούμενου πολίτη, είτε είναι απλός πολίτης είτε είναι επιχειρηματίας, με το κράτος και τις υπηρεσίες του.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να καταλάβω μόνο κ. Υπουργέ. Εσείς προτείνετε ακόμα περισσότερα απ’ ό,τι προβλέπει το νομοσχέδιο για τους κατέχοντες ως φορολογικό συντελεστή;

Δ. ΡΕΠΠΑΣ: Εγώ πιστεύω ότι πρέπει να υπάρχει μια ισορροπία βεβαίως, την οποία σταθμίζει το Υπουργείο Οικονομικών κατά βάση, δοθέντος ότι δεν θα πρέπει να αποδιαρθρώσουμε και τις δυνάμεις εκείνες οι οποίες μπορούν να διαθέσουν -επειδή έχουν- τους πόρους αυτούς για να αυξήσουμε την απασχόληση, να δώσουμε αναπτυξιακή ώθηση στην οικονομία κ.λπ.

Αυτό όμως το οποίο πρέπει να κάνουμε, είναι στις περιοχές όπου μπορεί να πει κανείς ότι επικρατεί το γκρίζο χρώμα στις σχέσεις των κοινωνικών επιχειρηματικών δυνάμεων και των απλών πολιτών με το κράτος, να είμαστε ιδιαιτέρως αυστηροί. Και νομίζω ότι οι off shore εταιρείες ανήκουν ακριβώς σ' αυτό το τμήμα του κοινωνικοοικονομικού φάσματος, σ' αυτήν τη γκρίζα ζώνη.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και πριν πάμε στα του Υπουργείου, κ. Υπουργέ, ήθελα να σας ρωτήσω ακόμα, οι δημοσκοπήσεις δείχνουν νέο κόμμα. Πολλοί λένε, αργά αλλά σταθερά και αυξάνει το ποσοστό, ότι θέλουν ένα κόμμα στο χώρο της κεντροαριστεράς, αριστερά του ΠΑΣΟΚ. Πιστεύετε ότι υπάρχουν τέτοιες δυνατότητες; Ότι δηλαδή μια αποτυχία της Κυβέρνησης Παπανδρέου δεν θα οδηγήσει, όπως συνέβαινε έως τώρα στη χώρα, σε επάνοδο της Νέας Δημοκρατίας;

Δ. ΡΕΠΠΑΣ: Κοιτάξτε, εγώ πιστεύω πρώτα απ’ όλα ότι η προσπάθειά μας θα είναι επιτυχής. Το πιστεύω απολύτως. Δεύτερον, η Δημοκρατία μας είναι κοινοβουλευτική, δεν είναι δημοσκοπική. Οι δημοσκοπήσεις γίνονται βεβαίως, αλλά θα μου επιτρέψετε να δώσω μικρή σημασία σε απαντήσεις που δίδονται στο πλαίσιο ερωτημάτων του τύπου: «Θα θέλατε να μην έχετε αυτό το φόρο;», «να έχετε λιγότερο φόρο»; «Θα θέλατε να έχετε περισσότερο ελεύθερο χρόνο»; «Θα θέλατε να έχετε περισσότερα κόμματα να ψηφίζετε»; «Θα θέλατε να έχετε δωρεάν εφημερίδες»; Ε, νομίζω ότι είναι αυτονόητη και αναμενόμενη η απάντηση σε τέτοια ερωτήματα.

Διαπιστώνω, τρίτο σημείο, ότι ο δικομματισμός έτσι όπως από πολλούς χρησιμοποιείται και στο πλαίσιο της κριτικής των δύο μεγάλων κομμάτων, έχει ισχυρή αναρρωτική δυνατότητα στην Ελλάδα. Είναι ισχυρός ο δικομματισμός. Αυτό είναι καλό για τη Δημοκρατία μας γιατί εξασφαλίζει πολιτική σταθερότητα και αυτό είναι αγαθό, και για την οικονομία και όχι μόνον. Από κει και πέρα, πιστεύω ότι το ΠΑΣΟΚ αν επιτύχει τους στόχους, κάτι το οποίο θεωρώ βέβαιο με βάση την προσπάθεια που έχουμε κάνει, τότε θα έχουμε θέσει τις βάσεις και για μια δεύτερη κυβερνητική θητεία, τουλάχιστον.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Διαφορετικά;

Δ. ΡΕΠΠΑΣ: Διαφορετικά πιστεύω ότι η εναλλαγή θα έρθει από το άλλο μεγάλο κόμμα, της αντιπολίτευσης, το οποίο όμως πιστεύω ότι θέλει αρκετό χρόνο, χρόνια θα έλεγα, προκειμένου να ανασυντάξει τις δυνάμεις του και αφού ξεπεράσει εσωτερικά προβλήματα, αν τα ξεπεράσει, να φιλοδοξεί να ηγηθεί της διακυβέρνησης του τόπου. Αυτό όμως είναι κάτι το οποίο δεν το βλέπω στο προβλεπτό μέλλον των πολιτικών εξελίξεων όπως αυτές διαγράφονται.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μάλιστα. Τώρα κλειστά επαγγέλματα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τονίσατε νωρίτερα την ανάγκη για διαρθρωτικές αλλαγές, κλειστά επαγγέλματα. Εσείς έχετε δυο τομείς.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Φορτηγά και ταξί.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Φορτηγά και ταξί. Να ανοίξει το επάγγελμα του ταξιτζή. Τι σημαίνει αυτό; Περισσότεροι ταξιτζήδες στην πόλη;

Δ. ΡΕΠΠΑΣ: Θα σας πω κάτι το οποίο θέλω να το σημειώσετε. Δεν θα μπω σε λεπτομέρειες, σας ενημερώνω όμως ότι για το θέμα αυτών των λεγόμενων κλειστών επαγγελμάτων εμείς εδώ και μήνες έχουμε κάνει διάλογο με τους ενδιαφερόμενους φορείς. Έχουμε κάνει αυτό το διάλογο μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας. Δεν θέλαμε τρίτοι παράγοντες, ακόμη και μέσα ενημέρωσης, συγχωρήστε το αυτό, αλλά επιτρέψτε το ταυτοχρόνως, να παρεμβαίνουν με σχόλια τα οποία πολλές φορές δημιουργούν μια ανασφάλεια στους ενδιαφερόμενους.

Έχουμε συζητήσει και έχουν ωριμάσει οι συνθήκες με τους επαγγελματίες των μεταφορών να καταλήξουμε σε μια συμφωνία. Πιστεύω ότι δεν θα μακρύνει η συμφωνία αυτή όσον αφορά στους επαγγελματίες των μεταφορών.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα δούμε περισσότερα ταξί στους δρόμους;

Δ. ΡΕΠΠΑΣ: Όσον αφορά στα ταξί, πρώτα απ’ όλα ας εξηγήσουμε ότι δεν έχουμε καμία υποχρέωση προς τούτο από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Είναι μια πολιτική όσον αφορά στον τομέα των μεταφορών, των επαγγελματιών και των ταξί.

Το κάνουμε με δική μας πρωτοβουλία και πρέπει να επισημάνω την υπεύθυνη στάση που κρατούν οι επαγγελματίες του χώρου των μεταφορών, οι οποίοι αντιλαμβάνονται ότι δημιουργείται ένα νέο ανταγωνιστικό περιβάλλον, στο οποίο για να έχουν ικανό μερίδιο αγοράς θα πρέπει κι αυτοί να εκσυγχρονίσουν τις επιχειρήσεις τους και να συμβάλουν στη δημιουργία ενός νέου θεσμικού πλαισίου.

Αυτό λοιπόν είναι κάτι που προχωρά. Παρά το ότι όλοι λέτε θα αρχίσει ο διάλογος, σας λέω ότι για μας ο διάλογος τελειώνει και είμαστε έτοιμοι να προχωρήσουμε στην ανακοίνωση της συμφωνίας μας.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πότε κ. Υπουργέ;

Δ. ΡΕΠΠΑΣ: Όσον αφορά στα ταξί η κατάσταση είναι διαφορετική. Ασφαλώς είναι μεγάλος ο αριθμός τους. Δεν νομίζω ότι είναι κάποιος ο οποίος προτείνει να δώσουμε τη δυνατότητα στον κάθε ενδιαφερόμενο να εξασφαλίζει μια άδεια ταξί. Αυτό το οποίο πρέπει να κάνουμε είναι να επικαιροποιήσουμε τον κανονισμό λειτουργίας των ταξί. Θα πρέπει να δούμε ένα νέο πλαίσιο γι' αυτούς τους επαγγελματίες και συνολικά. Όλοι αυτοί οι άνθρωποι έχουν επενδύσει στα εργαλεία που έχουν, στα αυτοκίνητά τους. Είναι μια μικρή περιουσία.

Με τον έναν ή άλλο τρόπο δεν πρέπει να απομειωθεί η αξία της επένδυσής τους, αλλά θα πρέπει να συμβάλουν κι αυτοί ώστε να εκσυγχρονιστεί το ισχύον σήμερα πλαίσιο. Τα κλειστά επαγγέλματα θα ανοίξουν και θα ανοίξουν με τρόπο συναινετικό, γιατί θα πρέπει να δούμε το συμφέρον αυτών των επαγγελματιών ενταγμένο στο συμφέρον του κοινωνικού συνόλου το οποίο υπερέχει όλων.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ο ΟΣΕ θα ιδιωτικοποιηθεί;

Δ. ΡΕΠΠΑΣ: Ο ΟΣΕ θα παραμείνει δημόσιος και ο χαρακτήρας του θα είναι κοινωνικός. Πρέπει να γίνουν όμως εξυγιαντικές αλλαγές.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και τα ελλείμματά του;

Δ. ΡΕΠΠΑΣ: Εξυγιαντικές αλλαγές. Θα μου επιτρέψετε να πω ότι κατά το 1/3 τα ελλείμματα που συσσωρεύει κάθε χρόνο ο μεγάλος αυτός Οργανισμός οφείλονται στα βάρη που έχει λόγω της πληρωμής των τοκοχρεολυσίων. Το άλλο 1/3 αφορά στις λειτουργικές δαπάνες του, το πρόγραμμά του, τα δρομολόγιά του, την τιμολογιακή πολιτική του και το άλλο 1/3 αφορά στις δαπάνες, τη διαφθορά, τη σπατάλη.

Αν λοιπόν εξορθολογήσουμε τα 2/3, και μπορούμε να το κάνουμε περιορίζοντας τη σπατάλη, εκσυγχρονίζοντας τη λειτουργία, κάνοντάς την περισσότερο αντικειμενική και διαφανή και αν εξορθολογήσουμε την τιμολογιακή πολιτική ή τα δρομολόγια...

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυξήσεις δηλαδή.

Δ. ΡΕΠΠΑΣ: τότε πραγματικά μπορούμε να πούμε ότι το υπόλοιπο, το άλλο 1/3, που αφορά στα βάρη από την πληρωμή τοκοχρεωλυσίων θα μπορέσει να τα αντιμετωπίσει με καλύτερους όρους. Παρά το ότι και αυτό είναι ένα τεράστιο ποσό και θα έλεγα ότι για έναν οργανισμό, όπως είναι ο ΟΣΕ, στην κατάσταση που είναι, είναι δυσβάσταχτο, θα πρέπει κάποιος να το αναλάβει.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Οι εργαζόμενοι θα μείνουν οι ίδιοι την επόμενη χρονιά, θα είναι ίδιος ο αριθμός τους;

Δ. ΡΕΠΠΑΣ: Οι εργαζόμενοι του ΟΣΕ, σε ικανό αριθμό, έχουν προϋποθέσεις να λάβουν σύνταξη και θα λάβουν σύνταξη, όπως ακριβώς προβλέπεται. Είναι κάτι το οποίο όλοι το γνωρίζουν, αλλά αυτό που έχει αξία επίσης να δούμε, είναι ποιες ειδικότητες οδηγούνται στη σύνταξη.

Γιατί βεβαίως μπορεί να ληφθούν κάποιοι διοικητικοί υπάλληλοι, αλλά θα έχεις έλλειμμα όσον αφορά στην αξιοποίηση της υποδομής και του εξοπλισμού σου αν π.χ. συνταξιοδοτηθούν σε μεγάλο βαθμό οι μηχανοδηγοί. Άρα πρέπει να αντιμετωπίσουμε τέτοια επιμέρους προβλήματα και θα το κάνουμε με μεγάλη ευθύνη.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Χωρίς επιπλέον κίνητρα;

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εθελουσία και τέτοια;

Δ. ΡΕΠΠΑΣ: Από την ώρα που κάποιος έχει εξασφαλίσει όλες τις προϋποθέσεις για να πάρει τη σύνταξή του, θα πάρει τη σύνταξή του. Δεν χρειάζεται να πάρει κάποιο παραπάνω κίνητρο. Τίποτα πρόσθετο.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κατανοητό, αλλά έχω μια απορία. Άκουγα τον κ. Χατζηδάκη όλο αυτό το διάστημα που ήταν Υπουργός, να λέει ότι έχει εξυγίανση και ότι έχουν μειωθεί τα ελλείμματα, έχουν μηδενιστεί κ.λπ.

Δ. ΡΕΠΠΑΣ: Τα ελλείμματα κινούνται κοντά στα 10 δισ. ευρώ. Τα ίδια έλεγαν για την Ολυμπιακή. Στον ΟΣΕ προσπάθησαν να κάνουν αυτό το οποίο έκαναν στην Ολυμπιακή. Για την Ολυμπιακή λένε ότι το κόστος της πώλησής της με τα προγράμματα εθελούσιας και την πολιτική των κινήτρων στους εργαζόμενους που αποχωρούν από την παλιά εταιρεία, μπορεί να στοιχίζουν, αλλά εν πάση περιπτώσει λιγότερο από τα χρήματα που δίναμε για την Ολυμπιακή.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το έχετε αποτιμήσει;

Δ. ΡΕΠΠΑΣ: Βέβαια, όταν την Ολυμπιακή την απαξιώνεις δεν έχεις άλλο τρόπο να τη διαχειριστείς, είναι μονόδρομος η πώλησή της. Το ίδιο επιχείρησαν με τον ΟΣΕ.

Η εξυγίανση του ΟΣΕ κατά την προηγούμενη Κυβέρνηση στηριζόταν στο πρόγραμμα μισθωτής εφεδρίας, δηλαδή να κάθεται σπίτι του ο εργαζόμενος και να παίρνει εκεί το μισθό του, προκειμένου έτσι να αποφύγει η υπηρεσία να του καταβάλλει υπερωρίες για Σαββατοκύριακα, τα οποία έπαιρναν οι εργαζόμενοι, άλλοτε τα δούλευαν άλλοτε όχι. Αυτό είναι άλλο θέμα, επιβαρύνει τον προϋπολογισμό του Οργανισμού.

Δεν είναι σοβαρή πολιτική αυτή, με προγράμματα μισθωτής εφεδρίας, δηλαδή παραμένεις σπίτι σου και πληρώνεσαι χωρίς να δουλεύεις. Αυτά δεν γίνονται πουθενά.

Εμείς θα κοιτάξουμε να ανασυντάξουμε τις δυνάμεις του ΟΣΕ. Επαναλαμβάνω ότι έχει το μεγάλο βάρος αποπληρωμής των χρεών του. Είναι ζητούμενο αν μπορεί να το σηκώσει μόνος του ο ΟΣΕ, ακόμα και αν είναι η τελειότερη επιχείρηση σιδηροδρόμων στην Ευρώπη.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Στρατηγικός επενδυτής;

Δ. ΡΕΠΠΑΣ: Νομίζω ότι αφού διαχωρίσουμε τις υποδομές και τη μητρική εταιρεία, δηλαδή τον ΟΣΕ από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που είναι η εταιρεία λειτουργίας του δικτύου, μπορούμε πράγματι να δούμε, εφόσον υπάρχει ενδιαφέρον, στρατηγικές συνεργασίες. Κάτι, που λέγαμε και για την Ολυμπιακή, σε επίκαιρη στιγμή όμως, και αυτό πρέπει να το δούμε εγκαίρως, όχι όταν πια έχει απαξιωθεί τελείως ο ΟΣΕ και δεν γεννά ενδιαφέρον σε κανέναν.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ο ΗΣΑΠ πότε θα δοθεί στην κυκλοφορία, γιατί υπάρχουν τεράστια προβλήματα. Ξέραμε ότι στον Πειραιά 9 του μήνα θα έρχεται κανονικά, τώρα μαθαίνουμε 30...

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τέλος του μήνα και βλέπουμε.

Δ. ΡΕΠΠΑΣ: Εκεί προχωρούμε αφενός ένα πρόγραμμα αλλαγών, συγχωνεύσεων και συνενώσεων και αφετέρου το πρόγραμμα των επισκευών της γραμμής των ΗΣΑΠ, που πράγματι έχει καθυστερήσει. Πάμε κάποιους μήνες πίσω, μέχρι το καλοκαίρι, ενώ θα έπρεπε μέχρι τώρα να έχει ολοκληρωθεί. Δεν θέλω να σχολιάσω πώς ξεκίνησε και πώς εξελίχθηκε αυτό το πρόγραμμα. Ζητώ συγνώμη από τους πολίτες για την ταλαιπωρία, αλλά είναι κάτι το οποίο πρέπει να γίνει.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα πληρώσει κάποιος γι’ αυτές τις καθυστερήσεις;

Δ. ΡΕΠΠΑΣ: Είχε πολλές δεκαετίες να εκσυγχρονιστεί το δίκτυο του ΗΣΑΠ, καιρός ήταν να γίνει, ας ανεχθούμε αυτό το μικρό κόστος, αρκεί η ωφέλεια που θα προκύψει να είναι πολλαπλάσια.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και μια τελευταία ερώτηση. Κάπου διάβασα ότι θα είστε μεταξύ των υποψηφίων για περιφερειάρχης στην Πελοπόννησο, φαντάζομαι πρωταπριλιάτικο.

Δ. ΡΕΠΠΑΣ: Με ξέρετε αρκετά καλά. Με ενδιαφέρει να είμαι βουλευτής, όσο ακόμα με τιμά ο λαός και η παράταξή μου με επιλέγει. Δεν έχω καμία άλλη φιλοδοξία για οτιδήποτε άλλο.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κι εμείς να πούμε ότι ο Γιώργος Παπανδρέου, όλες οι πληροφορίες έλεγαν τότε ότι έβαλε το Δημήτρη Ρέππα Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων για να έχει το κεφάλι του ήσυχο για το θέμα της διαφθοράς. Να σας ευχαριστήσουμε πάρα πολύ κ. Υπουργέ.

Δ. ΡΕΠΠΑΣ: Ευχαριστώ για τη φιλοξενία σας.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κι εμείς, καλημέρα και χρόνια πολλά.

2 σχόλια:

  1. Ο Ρέππας λέει την αλήθεια για το έλλειμμα. Δεν ανοίγει τα χαρτιά του, αλλά η θέση του είναι σωστή, σε αντίθεση με τους παλαιότερους και τους εφημεριδάδες που ακόμα μιλούν γενικά για το έλλειμμα των 10 δις. Λέτε οι παρατρεχάμενοι και το λόμπυ των "οδικών" προσπαθεί να τραβήξει το σκοινί προς τα εκεί που τους συμφέρει και να προκαταλάβουν το Υπουργείο. Ίδωμεν...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Απελευθέρωση κλειστών επαγγελμάτων; Φορτηγά και ΤΑΞΙ μόνο; Τα ΚΤΕΛ στο απυρόβλητο; Ως το 2019 που τους πήγε την αποκλειστικότητα η ποντικομαμή ο Χάτζι;

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Παρακαλούμε τα σχόλια να είναι κόσμια.